Program EUth-topia - Maybe we can!
Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie
program Comenius
Spotkanie projektowe
W dniu 3 czerwca 2014 roku odbyło się spotkanie podsumowujące realizację projektu Comenius w Zespole Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich w Łodzi w latach 2012/13 i 2013/14. Uczestniczki ostatniego spotkania projektowego w kwietniu 2014 roku w szkole w Talavera de la Reina przekazały najważniejsze informacje dotyczące podsumowania pracy w grupach międzynarodowych. Uczestnicy projektu w naszej szkole mogli obejrzeć wszystkie projekty wykonane przez poszczególne grupy tematyczne: film, piosenka, plakaty, artykuł prasowy, flashmob, strona internetowa, wywiad. Spotkanie było również okazją do podzielenia się wrażeniami z realizacji projektu. Mamy nadzieję, że w przyszłości będziemy mogli realizować kolejne projekty z naszymi partnerami ze szkół europejskich.
Zapraszamy do obejrzenia na stronie projektu www.euthopia.eu prezentacji przygotowanej przez uczennicę ze szkoły w Hiszpanii Euthopia 2012-2014
Spotkanie projektowe Talavera de la Reina,
Hiszpania
2-7 kwietnia 2014
W dniach od 2 do 7kwietnia 2014 roku pięć uczestniczek projektu wraz z opiekunamiwzięło udział w spotkaniu projektowym w szkole partnerskiej IES Gabriel Alonso de Herrera w miejscowości Talavera de la Reina w Hiszpanii. Głównym celem wizyty byłopodsumowanie wspólnej pracy nad projektem w drugim roku trwania. Ponadto, była to doskonała okazja to poznania hiszpańskiego systemu edukacji dzięki udziałowi w regularnych szkolnych lekcjach, jak również do poznania zwyczajów i kultury naszych hiszpańskich znajomych. Podczas pobytu w szkole w Talavera de la Reina uczestnicy projektu mieli możliwość wzięcia udziału w zajęciach lekcyjnych. Nasi hiszpańscy partnerzy pochwalili się klasami dwujęzycznymi, gdzie młodzieżuczy się wybranych przedmiotów w języku angielskim.Spotkanie projektowe poświęcone było głównie prezentacji rezultatów projektu w poszczególnych grupach tematycznych, takich, jak: film, piosenka, artykuł prasowy, flashmob, wywiad, plakaty, strona internetowa. Nie zabrakło również czasu na zabawy integracyjne, które miały za zadanie przełamanie lodów, różnic językowych i kulturowych pomiędzy uczestnikami z siedmiu krajów europejskich. Przedstawiciele wszystkich krajów partnerskich mogli również zaprezentować charakterystyczne dla swojego kraju piosenki, tańce, itp. Spotkanie projektowe było również okazją do ewaluacji projektu. Młodzież, a także nauczyciele biorący udział w projekcie podzielili się swoimi wrażeniami i przemyśleniami w związku z realizacją projektu poświęconego kampaniom społecznym.
Dzięki udziałowi w spotkaniu szkół partnerskich uczniowie i nauczyciele mieli możliwość szczegółowego podsumowania założeń projektu, jego realizacji oraz trwałości. Ponadto, udział w codziennym życiu hiszpańskich rówieśników umożliwił poznanie zwyczajów oraz kultury, a udział w spotkaniu zaowocował nowymi znajomościami z młodzieżą z sześciu krajów europejskich oraz zwiększył motywację do nauki języków obcych.
Wizyta w szkole partnerskiej w Pinneberg w Niemczech
22-29 marca 2014
W dniach od 22 do 29marca 2014 roku cztery uczestniczki projektu wraz z opiekunami wzięły udział w wizycie w szkole partnerskiej Johann-Comenius-SchuleThesdorf w miejscowości Pinneberg w Niemczech. Celem wizyty był udział w pracach nad realizacją projektu, jak również zapoznanie z systemem nauczania w Niemczech, życiem szkolnym i organizacją zajęć w niemieckiej szkole. Podczas pobytu w szkole niemieckiej uczniowie mieli możliwość uczestniczenia w lekcjach (np. chemii, historii, literatury, języka angielskiego, dramy) wraz ze swoimi opiekunami zgodnie z ich rozkładem zajęć. Popołudnia polscy uczniowie spędzali na integracji z rodzinami uczniów, u których mieli przyjemność gościć. Uczestnicy wyjazdu mieli okazję zwiedzić Hamburg (m.in. rejs tramwajem wodnym, muzeum Cudowny Świat Miniatur) oraz hanzeatycką Lubekę. Goście (wraz z grupą uczestników z Włoch) wzięli udział w warsztatach formowania masy marcepanowej w znanej na całym świecie fabryce tego specjału Niederegger.Dodatkowym elementem integracyjnym było wspólne popołudniowe kucharzenie, poprzedzone zakupami w pobliskim markecie. Miło było obserwować, jak młodzież niemiecka, włoska oraz polska wspólnie krzątała się w kuchni, pomagając sobie wzajemnie i poznając tajniki kuchni narodowych. Oprócz atrakcji turystyczno krajoznawczych gospodarze zadbali także o organizację zajęć integracyjnych.Dzięki udziałowi w wizycie w szkole partnerskiej uczniowie mieli możliwość omówienia założeń projektu i ustalenia najważniejszych działań. Udział w codziennym życiu niemieckich rówieśników umożliwił poznanie zwyczajów oraz kultury, a udział w spotkaniu zaowocował nowymi znajomościami oraz zwiększył motywację do nauki języków obcych.
Warsztaty z udziałem przedstawiciela INSPRO
Jak zaplanować i przeprowadzić kampanię społeczną? W jaki sposób mobilizować sąsiadów, znajomych czy społeczności lokalne do działania? To pytania, na które można było uzyskać odpowiedzi na warsztatach prowadzonych przez p. Monikę Stasiak z Instytutu Spraw Obywatelskich INSPRO. Warsztaty odbyły się w dniu 7 stycznia 2014 roku dla uczniów zaangażowanych w realizację projektu EUth-topia Maybe we can!. Pani Monika przedstawiała różne przedsięwzięcia podejmowane przez organizacje społeczne, które mają na celu zwiększenie świadomości ekologicznej i obywatelskiej. Szukając inspiracji do przeprowadzenia własnych kampanii można było poznać na czym polegały takie przedsięwzięcia, jak: Tiry na tory, Obywatele decydują, Miasto w ruchu, czy Naturalne geny. Serdecznie dziękujemy za przeprowadzenie warsztatów!
Wizyta w szkole partnerskiej w Monticello
we Włoszech 15-22 października 2013
W dniach 15-22 października grupa 6 uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami przebywała na zaproszenie szkoły partnerskiej IISS A. Greppiw miejscowości Monticello w północnych Włoszech. Celem wizyty był udział w pracach nad realizacją projektu, jak również zapoznanie się z życiem szkolnym i organizacją zajęć we włoskiej szkole. Nasi uczniowie uczestniczyli w wielu lekcjach (np. chemii, historii, literatury, języka angielskiego), jak również poprzez prezentacje ultimedialne przedstawiali kulturę, zwyczaje, historię i kuchnię naszego kraju, atrakcje turystyczne Łodzi i Polski, słynnych Polaków oraz naszą szkołę. Po zajęciach uczniowie spędzali czas ze swoimi rówieśnikami biorąc udział w życiu codziennym włoskich rodzin. Odbyły się także wycieczki krajoznawcze do urokliwie położonego Lecco oraz Monzy miasta znanego z jednego z największych na świecie parków miejskich oraz toru wyścigowego Formuły 1. W pamięci pozostanie na pewno wycieczka do Mediolanu stolicy europejskiej mody.