Procedury reagowania w przypadku cyberprzemocy w tym przemocy psychicznej
Procedury reagowania w przypadku cyberprzemocy w tym przemocy psychicznej
Profilaktyka – zapobieganie zjawisku cyberprzemocy w tym psychicznej
- Przeprowadzenie rozmów i spotkań z całą społecznością szkolną (uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi pracownikami szkoły) na temat zasad korzystania i zagrożeń płynących z użytkowania różnorodnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
- Podejmowanie reakcji i działań w wypadku każdorazowego ujawnienia lub podejrzenia Cyberprzemocy w tym psychicznej.
- Zainstalowanie i aktualizowanie oprogramowań zabezpieczających przed dostępem do treści w Internecie, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów.
- Przypominanie o statutowym zakazie rejestracji obrazu lub dźwięku bez zgody osób, których dotyczy.
- Udzielanie wsparcia uczniom i rodzicom poprzez zamieszczenie i aktualizowanie na stronie internetowej szkoły informacji o serwisach internetowych i organizacjach pozarządowych zajmujących się tematyką cyberzagrożeń.
- Przestrzeganie poniższych procedur reagowania na cyberprzemoc dotyczących zachowań i działań wobec: ofiary, sprawcy, świadka.
Reagowanie na cyberprzemoc
- Ustalenie okoliczności zdarzenia Zgłaszanie wypadków cyberprzemocy odbywa się według następującej zasady: - uczeń, ofiara lub świadek cyberprzemocy informuje wychowawcę klasy lub w wypadku jego nieobecności pedagoga szkolnego lub dyrektora szkoły o wystąpieniu takiego zjawiska przemocy w tym psychicznej, - pedagog szkolny i dyrektor szkoły powinni dokonać analizy szkodliwości zdarzenia i zaplanować dalsze postępowanie, - do szkoły należy ustalenie okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków, przeprowadzenie rozmów z ofiarą, świadkami i sprawcami incydentu. Nie wolno konfrontować sprawcy z ofiarą!
- Zabezpieczenie dowodów Wszystkie dowody powinny być zarejestrowane, zapisane. Trzeba zanotować, kiedy je otrzymano, ich treść, adres mail, numer telefonu, adres strony internetowej, na której pojawiły się szkodliwe treści.
- telefon komórkowy - nie wolno kasować wiadomości, trzeba zapisywać zarówno wiadomości tekstowe jak też zdjęcia, nagrania z dyktafonu czy filmy,
- komunikatory - w niektórych serwisach jest możliwość zapisywania rozmów w tzw. archiwach. Jeżeli nie ma takiej możliwości, można rozmowę skopiować do edytora tekstowego i wydrukować,
- strona www - można zapisać widok strony przez naciśnięcie klawisza CTRL i Printreen, a następnie wykonać operację Wklej w dokumencie Word lub Paint,
- e-mail - trzeba zapisać wiadomość i to nie tylko treść, ale całą wiadomość, ponieważ może to pomóc w ustaleniu pochodzenia wiadomości.
Działania wobec sprawcy cyberprzemocy w tym psychicznej W przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest uczniem szkoły, dyrektor wspólnie z pedagogiem szkolnym powinien podjąć dalsze działania:
- przeprowadzenie rozmowy z uczniem - sprawcą , - celem rozmowy powinno być ustalenie okoliczności zdarzenia, wspólne zastanowienie się nad jego przyczynami i próbowanie rozwiązania sytuacji konfliktowej, - sprawca powinien dostać jasny i zdecydowany komunikat o tym, że szkoła nie akceptuje żadnych form przemocy, - należy z uczniem omówić skutki jego postępowania i poinformować o konsekwencjach, jakie zostaną wobec niego zastosowane, - sprawca powinien zostać zobowiązany do usunięcia szkodliwych materiałów z sieci, - ważne jest znalezienie sposobów zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy, - jeżeli jest kilku sprawców, rozmawiać z każdym osobno, - nie konfrontować sprawcy z ofiarą.
- powiadomienie rodziców sprawcy i omówienie z nimi zachowania ucznia: - rodzice sprawcy powinni być powiadomieni o zdarzeniu, zapoznani z dowodami i decyzją w sprawie dalszego postępowania oraz podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ucznia, - należy pozyskać rodziców do współpracy i ustalić jej zasady, c) objęcie sprawcy pomocą psychologiczno- pedagogiczną - praca z uczniem powinna zmierzać w kierunku zmiany postawy i zrozumieniu skali problemu, - udzielana uczniowi pomoc powinna być w ścisłej współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami - w szczególnym przypadku może być konieczność skierowania na dalsze badania specjalistyczne i terapię.
Środki dyscyplinarne wobec sprawcy:
- powinno się stosować standardowe procedury wynikające z Regulaminu Ucznia i Słuchacza oraz Statutu Szkoły, wobec sprawców przemocy w tym psychicznej,
- celem sankcji powinno być zatrzymanie przemocy, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa poszkodowanemu, wzbudzenie w sprawcy refleksji na temat swojego zachowania, pokazanie całej społeczności szkolnej, że cyberprzemoc nie jest tolerowana,
- podejmując decyzję o karze należy brać pod uwagę: - rozmiar i rangę czynu, - czas trwania prześladowania, nękania psychicznego - świadomość popełnionego czynu, - skutki wynikające z popełnionego czynu
Działania wobec ofiary cyberprzemocy:
- wsparcie psychiczne osoby dorosłej, udzielone uczniowi
- obserwacja zachowania ucznia c) udzielanie porad w zachowaniu poczucia bezpieczeństwa: nie utrzymywać kontaktów ze sprawcą, nie kasować dowodów tj. e-maili, SMS -ów, MMS-ów, zdjęć, filmów. Ważna jest też zmiana danych kontaktowych np. na komunikatorze, zmiana adresu e-mail, a nawet w szczególnie trudnych sytuacjach numeru telefonu (oczywiście robią to rodzice).
Ochrona świadków, którzy zgłaszają zdarzenie Świadkowie powinni być objęci profesjonalną ochroną, a wszystkie działania powinny być tak prowadzone, aby zapewniały bezpieczeństwo nie tylko ofierze, ale i świadkom cyberprzemocy.
Ważne jest, by w wyniku interwencji nie narażać świadka na groźby i zdarzenia ze strony sprawcy. Całe postępowanie powinno być prowadzone w sposób bardzo dyskretny i poufny. Niedopuszczalne jest konfrontowanie świadka ze sprawcą.
Notatka służbowa Wychowawca i pedagog szkolny zobowiązany jest do sporządzenia notatki służbowej z rozmów ze sprawca, poszkodowanym, ich rodzicami oraz świadkami zdarzenia. Jeżeli rozmowa była np. w obecności innego nauczyciela powinien on również ją podpisać. Jeżeli zabezpieczono jakieś dowody, powinny być załączone do dokumentacji.
Zawiadomienie sądu rodzinnego i policji W wypadku bardzo drastycznych aktów agresji z naruszeniem prawa, dyrektor szkoły zgłasza ten fakt policji, która prowadzi dalsze działania. W sytuacjach, gdy uczeń, bądź rodzice odmawiają współpracy, szkoła powinna powiadomić Policję d/s przestępczości w celu ustalenia faktów i dalszych działań. W przypadku wielokrotnego powtarzania się zjawiska, można zgłosić sprawę do Sądu Rodzinnego o zbadanie sytuacji rodzinnej ucznia i ewentualną pomoc rodzinie.