POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA INTERNETOWEGO
Polityka bezpieczeństwa cyfrowego w Zespole Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich im. Władysława Grabskiego w Łodzi
Podstawa prawna:
- Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 59). art. 1 ust. 3 i 21 oraz art. 27
ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Ustawa o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2016 poz. 992), art. 36 z dn. 29 sierpnia 1997 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych § 4 ust. 2,4 i 5.
Z uwagi na wzrost cyberzagrożeń, od których całkowita separacja jest niemożliwa, a także fakt rozproszonej odpowiedzialności za bezpieczeństwo internetowe, jest niezbędne skoordynowanie działań, które umożliwią szybkie i efektywne reagowanie na wszelkiego rodzaju ataki.
- Głównym celem działań profilaktycznych szkoły w zakresie przeciwdziałania cyberprzemocy jest ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie zachowań agresywno-przemocowych, realizowanych przy użyciu technologii komunikacyjnych w szkole i poza nią, a także zapobieganie powstawaniu tego rodzaju problemów.
- Celem polityki bezpieczeństwa internetowego jest uświadamianie całej społeczności szkolnej (uczniom, rodzicom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły) zagrożeń płynących z użytkowania Internetu i telefonii komórkowej, a jednocześnie uczenie zasad odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z tych technologii. Uczniowie powinni wiedzieć, jak korzystać z mediów, aby nie stały się one narzędziem agresji i przemocy rówieśniczej oraz jakie mogą być konsekwencje ryzykownych działań w sieci.
- Działania szkoły:
- wprowadzenie działań profilaktycznych w szkole, uświadamiających uczniom, nauczycielom, rodzicom, zasady korzystania i zagrożenia płynące z użytkowania różnych technologii komunikacyjnych poprzez: lekcje i warsztaty poświęcone cyberprzemocy, aktywizowanie uczniów do wymiany wiedzy,
- opracowanie konkretnych procedur reagowania w szkole na zjawisko cyberprzemocy,
- podejmowanie interwencji w każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia cyberprzemocy,
- kształtowanie zachowań prospołecznych, wrażliwości na krzywdę i eliminowanie obojętności oraz bierności,
- prowadzenie zajęć i warsztatów z zakresu komunikacji interpersonalnej,
- kształtowanie zdolności asertywnych,
- przeprowadzanie konkursów związanych z tematem bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni,
- pedagogizacja rodziców poprzez:
- poinformowanie rodziców o procedurach postępowania wobec dzieci zachowujących się agresywnie oraz stosujących przemoc z udziałem nowych technologii,
- organizowanie szkoleń, spotkań informacyjnych dotyczących tematu bezpieczeństwa internetowego,
- Załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu stanowi Procedura reagowania w przypadku uzyskania informacji o cyberprzemocy. Załącznik nr 2 stanowi Kontrakt cyfrowy .